Saturday, May 5, 2018

Chińczycy udowadniają, że jest życie na Mar(k)sie.

Przepraszam za sztubacki żart w tytule wpisu. Za moich młodych lat w klasie wisiały cztery portrety - Lenina, Stalina, Marksa i Engelsa a uczniowie żartowali - no, jak to w końcu jest? Jest życie na tym Marksie czy go nie ma?

Internet zaserwował mi dzisiejszego ranka czołówki europejskich gazet, a tam - 200-setna rocznica urodzin Karola Marksa - 5.5.1818.
Karol Marks urodził się w Trewirze i dzisiaj w tym mieście odbędzie się odsłonięcie pomnika jubilata, prezentu od Chin - KLIK.

W innych gazetach znajduję artykuły donoszące, że zaprezentowane w Kapitale idee ekonomiczno-społeczne odżyły na Zachodzie - KLIK. Na Wschodzie są ignorowane.
Za wyjątkiem Chin.

5 comments:

  1. będąc w Chinach poczułam sie, jak u siebie w peerelu, jedynie oprawa była bardzo kolorowa i ładna, cała reszta bardzo znajoma i swojska, oto przykład ;)))

    http://margasobczakk.blox.pl/2013/04/ruble-moga-zabic.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Przeczytałem Twoje wspomnienie z wizyty w Chinach. Nie bardzo przypomina mi ono PRL.
      My w Australii mocno czujemy chińskie wpływy w każdej dziedzinie życia. To nie są żarty.

      Delete
    2. we mnie wspomnienia ożyły, mentalność komunistyczna za moich czasów, była w Polsce dokładnie taka sama, bardzo mi to humor poprawiało, a mój Misiek był autentycznie zły, a pózniej sam zauważył, ze po każdej tego typu historyjce, ktos inny wszystkie złe wrazenia swoim postepowaniem naprawiał, a Hongkong to juz li i wyłącznie dobre wrazenia ... w Izraelu było bardzo podobnie, z tym naprawianiem, nie z komunizmem ;)

      Delete
  2. Byłbym ostrożny z tymi wnioskami dziennikarzy. W Niemczech powoli dochodzi do władzy pokolenie, które wychowało się po upadku muru. I nie ciąży im wschodnioniemiecka przeszłość z Marxem w tle, ani zachodnioniemieckie ciągotki lewicujących polityków do komunizmu. Biorą to, co okazuje się praktyczne... Bez ideologicznych obciążeń:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Chyba zacznę na nowo czytać Kapitał. Przez długie lata uważano, że zdezaktualizował się zupełnie. Robotnicy w krajach uprzemysłowionych otrzymywali godziwą zapłatę - harmonia. Obecne czasy globalizacji i postępujaca automatyzacja zmieniają ten obraz.
      Chyba warto przeczytać.

      Delete